امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۱۴ تا ۲۰ خرداد – شماره ۱۲۰


اعلام آمار اشتغال در هفته گذشته، برگزاری نشست گروه هفت کشور صنعتی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه و هم‌چنین تحولات سیاسی در کشورهای ایتالیا و اسپانیا از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر بازارهای جهانی در این هفته بود. این درحالی است که عواملی همچون دیدار ترامپ با رهبر کره‌شمالی و هم‌چنین نشست فدرال رزرو و احتمال افزایش نرخ بهره ایالات‌متحده در هفته آینده، بسیاری از سرمایه‌گذاران را در معاملات خود محتاط کرده بود.

دوشنبه: پس از آن‌که آمار بهتر از انتظار ایجاد اشتغال امریکا، نگرانی‌ها در مورد جنگ‌ تعرفه‌ای بین ایالات‌متحده و بقیه دنیا را خنثی کرد، شاخص‌های سهام در شرق آسیا به بالاترین سطح دو و نیم هفته‌ای خود صعود کردند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 1/5 درصد افزایش، بیشترین رشد را داشت که در آن گروه‌های فناوری اطلاعات و املاک و مستغلات بیشترین تأثیر را داشتند. شاخص نیکی در بورس توکیو نیز رشد 1/4 درصدی را تجربه کرد.

شاخص‌های سهام در قاره اروپا نیز معاملات خود در این هفته را با صعود آغاز کردند. شاخص IBEX در بورس اسپانیا به‌لطف استقرار دولت جدید در این کشور با 1/22 درصد، بیشترین رشد را به‌نام خود ثبت کرد. گروه تأمین برق و آب نیز با 4/1 درصد رشد، بیشترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت.

در وال‌استریت هم شاخص‌های سهام به روند صعودی خود ادامه دادند. شاخص‌های داوجونز و نزدک با حدود 0/7 درصد رشد، عملکرد مطلوبی داشتند که گروه فناوری اطلاعات با رشد 0/7 درصدی، تأثیر زیادی در رشد این شاخص‌ها ایفا کرد، به گونه‌ای که شرکت‌های اپل و آمازون به‌ترتیب با صعود 0/8 و 1/5 درصدی قیمت، حدنصاب جدیدی به‌ثبت رساندند.

سه‌شنبه: در حالی‌که شاخص‌های سهام در شرق آسیا معاملات خود را با نزول آغاز کرده بودند، در ادامه رشد کردند و در اعدادی بالاتر از روز قبل بسته شدند. شاخص بورس شانگهای با 0/75 درصد رشد، صعودی‌ترین شاخص بود که اعلام فراتر از انتظار شاخص مدیران خرید شرکت‌های خدماتی چین برای ماه می، از مهم‌ترین دلایل این رشد به‌شمار می‌رود. تقویت ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای منطقه‌ای نیز از دیگر تحولات مهم اقتصادی بود.

معاملات سهام در بورس‌های اروپایی، با افت شاخص‌ها همراه بود. شاخص میب در ایتالیا با کاهش 1/2 درصدی، نزولی‌ترین شاخص بود. افزایش مجدد تنش‌های سیاسی به‌دلیل سخنرانی نخست‌وزیر در پارلمان این کشور، مهم‌ترین دلیل این افت به‌شمار می‌رود. هم‌چنین گروه بانکداری ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت که سقوط حدود 5 درصدی ارزش بازار رویال بانک اسکاتلند به‌دلیل فروش بخشی از سهام این بانک توسط دولت انگلیس به ارزش 2/6 میلیارد پوند، جالب‌توجه بود.

در وال‌استریت، رشد گروه فناوری اطلاعات باعث شد شاخص نزدک با 0/4 درصد رشد، بهترین عملکرد را در بین شاخص‌های سه‌گانه داشته باشد. افزایش 1/1 درصدی ارزش سهام آمازون و 1/9 درصدی سهام نتفلیکس، بیشترین تأثیر را در رشد گروه فناوری اطلاعات داشتند. این در حالی‌است که هم‌چنان نگرانی سرمایه‌گذاران از بروز تنش‌های تجاری بین امریکا و شرکای کلیدی این کشور هم‌چنان ادامه دارد، به‌همین دلیل شاخص داوجونز در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شد.

چهارشنبه: معاملات سهام در منطقه شرق آسیا، تحت‌تأثیر بهبود شاخص‌های سهام در وال‌استریت در روز گذشته، رشد کردند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 0/5 درصد رشد، بهترین عملکرد را داشت که در آن گروه فناوری اطلاعات بیشترین تأثیر را بر جای گذاشت. با این وجود نگرانی‌ها درخصوص احتمال به بن‌بست رسیدن مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن، هم‌چنان معاملات را تحت‌تأثیر قرار داده است. شایان ذکر است معاملات سهام در بورس کره‌جنوبی به‌دلیل تعطیلات رسمی در این کشور متوقف بود.

پس از آن‌که بانک مرکزی اروپا اعلام کرد کاهش خرید اوراق قرضه را در جلسه هفته آینده خود به بحث خواهد گذاشت، شاخص‌های سهام در این قاره با صعود نسبی همراه شدند. شاخص IBEX در اسپانیا با 1/1 درصد رشد، صعودی‌ترین شاخص بود. رشد نرخ اوراق قرضه در اروپا و به‌تبع آن تقویت ارزش یورو نیز از دیگر تحولات مهم اقتصادی بود.

بورس نیویورک نیز با رشد شاخص‌های سه‌گانه همراه بود. شاخص داوجونز با 1/4 درصد افزایش و گذر از مرز 25 هزار واحدی، رشدی‌ترین شاخص بود که رشد 3/2 درصدی سهام شرکت بوئینگ تأثیر زیادی داشت. گروه بانکداری نیز متأثر از تصمیم بانک مرکزی اروپا، بیشترین رشد را در بین گروه‌ها به‌نام خود ثبت کرد؛ به گونه‌ای که جی‌پی‌مورگان، بنک‌آف امریکا و مورگان استنلی با رشد بیش از 2 درصدی همراه شدند.

پنج‌شنبه: مواضع بانک مرکزی اروپا مبنی‌بر احتمال کاهش خرید اوراق قرضه و هم‌چنین عبور شاخص داوجونز از مرز 25 هزار واحدی در روز چهارشنبه، باعث شد شاخص‌های سهام در شرق آسیا با صعود همراه شوند. شاخص نیکی در بورس توکیو با 0/8 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود که در آن گروه‌های بانکداری و خدمات مالی بیشترین تأثیر را داشتند. هم‌چنین تقویت دلار در مقابل ین موجب شد بسیاری از گروه‌های صادرات‌محور هم‌چون خودروسازی نیز با رشد قابل‌توجهی همراه شوند.

یک روز پس از رشد سهام اروپایی، تأکید ترامپ بر پایبندی ایالات‌متحده در اعمال تعرفه‌های اعمال شده برای فولاد و آلومینیوم وارداتی از اروپا، باعث شد نگرانی‌ها درخصوص جنگ تجاری بین این دو قدرت اقتصادی بار دیگر افزایش یافته و اغلب شاخص‌های سهام در حوزه یورو کاهش یابند. گروه گردشگری با 1/7 درصد کاهش، ضعیف‌ترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کرد. این درحالی است که شاخص بورس اسپانیا به‌دلیل استقرار دولت جدید در این کشور برخلاف سایر شاخص‌های اروپایی افزایش یافت.

در بورس نیویورک، در حالی‌که صعود بیش از 4 درصدی قیمت سهام مک‌دونالد، موجبات رشد 0/38 درصدی شاخص داوجونز را فراهم کرده بود، شاخص‌های نزدک و S&P500 به‌دلیل افت قابل‌توجه در ارزش سهام گروه فناوری اطلاعات در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شدند. گروه فناوری اطلاعات که در روزهای قبل با رشد قابل‌توجهی مواجه شده بود، یکی از ریزشی‌ترین گروه‌ها بود؛ به گونه‌ای که فیس‌بوک و نتفلیکس افت بیش از 1/5 درصدی را تجربه کردند.

جمعه: افزایش شاخص‌های سهام در شرق آسیا در ابتدای هفته جاری، احتیاط سرمایه‌گذاران و افزایش فروش را در پی داشته است. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 76/1 درصد کاهش، ریزشی‌ترین شاخص بود که در آن گروه‌های فناوری اطلاعات و خدمات مالی به‌ترتیب با 3/1 و 1/9 درصد افت، بیشترین تأثیر را داشتند. بورس شانگهای نیز با 1/4 درصد افت، یکی از نزولی‌ترین بورس‌های این منطقه بود.

در آستانه آغاز نشست کشورهای گروه هفت در کانادا، نگرانی سرمایه‌گذاران از تنش‌های اقتصادی بین اروپا و امریکا باعث شد شاخص‌های سهام در حوزه یورو نیز کاهش یابند. شاخص میب در ایتالیا تحت‌تأثیر تداوم کشمکش‌های سیاسی بین دو حزب اتحاد و پنج ستاره با 1/9 درصد کاهش، ضعیف‌ترین شاخص اروپایی بود. هم‌چنین انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر احتمال ادغام دوئچه بانک و کامرز بانک موجب شد قیمت سهام این دو بانک معتبر به‌ترتیب افت 0/7 و 1/6 درصدی را تجربه کنند.

در وال‌استریت هم اگرچه معاملات تحت‌تأثیر آغاز نشست کشورهای گروه هفت و اخبار مربوط به آن قرار داشت، شاخص‌های سهام با رشد نسبی همراه شدند. شاخص‌های داوجونز و S&P500 با رشد حدود 0/3 درصدی، بیشترین رشد را به‌ثبت رساندند. در مجموع این هفته نیز با وجود نگرانی سرمایه‌گذاران، هر سه شاخص مطرح بورس نیوریورک حداقل 1/2 درصد رشد کردند.









دوشنبه: آمار اشتغال فراتر از انتظار برای ماه می در ایالات‌متحده که روز جمعه منتشر شد، انتظارات برای افزایش 25 واحدی نرخ‌ بهره در نشست ماه جاری فدرال‌رزرو و هم‌چنین ارزش دلار را تقویت کرد. این موضوع باعث شد قیمت طلا در بازارهای جهانی با افت 11/0 درصدی مواجه شود و تا سطح 1,292/02 دلار کاهش یابد.

سه‌شنبه: پس از کاهش قیمت طلا در سه‌روز گذشته، قیمت‌ها برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بار دیگر جذاب شد و تقاضا برای طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت. در پایان معاملات، قیمت هر اونس طلا با رشد 034/34 درصدی، بخشی از ریزش روزهای گشته خود را جبران کرد و به نرخ 1,296/4 دلار به ازای هر اونس بازگشت.

چهارشنبه: قیمت طلا تحت‌تأثیر ضعف ارزش دلار و کاهش بازده اوراق خزانه، افزایش یافت اما انتظارات برای افزایش نرخ‌ بهره امریکا، مانع از پیشروی بیشتر این فلز ارزشمند شد به‌گونه‌ای که قیمت هر اونس بدون تغییر نسبت به روز قبل باقی ماند.

پنج‌شنبه: در حالی‌که تنش‌های سیاسی و اقتصادی تا حدودی زمینه رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی را فراهم کرده است، اما احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی امریکا در ماه جاری، مانع رشد قیمت این فلز ارزشمند شده است.

جمعه: سرمایه‌گذاران هم‌زمان با نشست گروه هفت و تحولات مهم هفته آینده از جمله نشست فدرال‌رزرو و دیدار رهبران امریکا و کره‌شمالی محتاطانه عمل می‌کنند. هر اونس با رشد نه‌چندان محسوس 0/08 درصدی همراه شد تا در 1,298/17 دلار بسته شود. با ثبت این قیمت در مجموع هفته، اونس جهانی رشد 36/0 درصدی را تجربه کرد.







دوشنبه: به‌دنبال اعلام سازمان اطلاعات انرژی امریکا مبنی‌بر ثبت رکورد تولید نفت این کشور در ماه مارس به 10/47 میلیون بشکه در روز، سرمایه‌گذاران به فروش ذخایر نفت خود روی آورده و قیمت نفت‌خام امریکا به پایین‌ترین سطح دوماهه خود رسید. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1/95 درصد کاهش، 75/29 دلار معامله شد. نفت وست‌تگزاس امریکا نیز با نزولی 1/61 درصدی در قیمت 64/75 دلار رسید.

سه‌شنبه: پس از انتشار گزارش‌هایی درخصوص درخواست دولت امریکا از عربستان سعودی و دیگر صادرکنندگان بزرگ نفت مبنی‌بر افزایش تولید نفت، قیمت طلای سیاه به پایین‌ترین سطح خود در یک‌ماه گذشته سقوط کرد اما در پایان با جبران سقوط خود، در قیمتی بالاتر از روز گذشته بسته شد. در پایان معاملات در حالی‌که نفت برنت با رشد 0/12 درصدی به 75/38 دلار رسید، قیمت نفت‌خام امریکا 19/1 درصد صعود کرد تا در 65/52 دلار به معاملات خود پایان دهد.

چهارشنبه: پس از افزایش غیرمنتظره میزان ذخایر نفت انبارهای امریکا و بروز نشانه‌هایی از این‌که عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک به‌دنبال بالا بردن تولید خود هستند، قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت. بر طبق معاملات انجام شده، افت قیمت برای نفت برنت 0/03 درصد و برای وست‌تگزاس 1/21 درصد بود تا این دو نفت پایه در قیمت‌های 36/75 و 73/64 دلار بسته شوند. اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد ذخایر انبارهای این کشور، در هفته گذشته 2/2 میلیون بشکه رشد کرده است؛ این افزایش بسیار غیرمنتظره بود چرا که تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند میزان ذخایر انبارهای امریکا این هفته کاهش یابد.

پنج‌شنبه: اعلام وضعیت تولید و صادرات نفت ونزوئلا باعث شد قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یابد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال، 2/6 درصد رشد کرد تا بار دیگر قیمت 32/77 دلاری را تجربه کند. قیمت نفت وست‌تگزاس نیز با صعود 1/88 درصدی همراه شد تا به قیمت 65/95 دلار بازگردد. بر طبق آمارهای منتشر شده ونزوئلا که یکی از اعضای اوپک است، تقریباً یک‌ماه در ارسال نفت به مشتریان اصلی خود عقب است.

جمعه: همزمان با نگرانی از افزایش تولید امریکا و افت تقاضای چین، جی‌پی‌مورگان تخمین خود از قیمت نفت‌خام امریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی را ۳ دلار کاهش داد و پیش‌بینی کرد قیمت این شاخص نفتی در ۲۰۱۸ به 62/2 برسد. این بانک اعلام کرد تنش‌های ژئوپولیتیکی و تداوم وجود ریسک‌هایی در مورد اختلال در عرضه، می‌تواند در نیمه دوم ۲۰۱۸ قیمت‌ها را بالاتر ببرد اما در سال ۲۰۱۹ افزایش قیمت‌ها با عواملی محدود می‌شود. با وجود عوامل کاهنده و فزاینده بر قیمت نفت، هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات، کاهش 1/11 درصدی را تجربه نمود تا قیمت پایانی 76/46 دلار را به ثبت رساند. در مقابل قیمت نفت وست‌تگزاس با رشد 0/08 درصدی، در 66 دلار متوقف شد.




دانلود نسخۀ PDF